Det er på tide vi som skønhedsbranche lærer, at simplificere skønhedsritualet og anskue skønhed holistisk. Den tid, hvor forbrugerne, tror en rynkecreme er evig saglige, er ovre.
Jeg ved, at du som kosmetolog eller hudplejeklinikejer ved hvilke skønhedsprodukter du har det godt med at bruge, og hvilke skønhedsrutiner der fungerer for dig og dine kunder.
Og jeg tilføjer…
Når jeg anskuer skønhedsbranchen udefra handler det stadig for meget om, at få forbrugerne til at købe så mange produkter som muligt. Den sande skønhed kun kan hjælpes på vej udefra, og derfor har det en betydning, i en travl hverdag, at det skal det være let for din kunde. Og du skal inspirere.
Jeg hører ofte fra kvinder, dine kunder, usikkerhed og tvivl om køb af skønhedsprodukter. Frustrationen handler om følelsen, at enten blev hun lokket eller følte sig nød til at købe endnu et skønhedsprodukt for at opnå det bedste resultat.
Et simpelt eksempel er renseprodukter og skin tonic. Hvis din kunde har det godt med, at hun renser sin hud med skin tonic er det vel fint nok. Jeg ved godt, som kosmetikbranche, at vi mægtig gerne vil sælge både et renseprodukt og skin tonic, men hvis det hele ender på din kundes badeværelses hylde, af endnu et fejlkøb, er købs oplevelsen altså negativ. Måske skal du være opmærksom på det produkt du tilbyder din kunde, er det let for min kunde at bruge og understøttes behovet. Hvis du mærker din kunde ikke bruger så mange produkter, er det måske ikke den kunde, der skal have både serum, øjencreme, dagcreme og natcreme. Det forvirrer måske mere end det gavner.
Hvad om et skønhedsprodukt kan flere ting på en gang – et multifunktionelt skønhedsprodukt. At renseproduktet både renser, fjerner makeup og giver skin tonic effekt på en og samme gang. Vupti, så er bøtten vendt og købs oplevelsen bliver positiv. Og du ender med at skabe tillid hos din kunde ved at du fortæller alle de ting produktet kan. Tendensen nu er vi gerne vil forbruge mindre.
Når jeg nævner, at vi bør anskue skønhedsbranchen mere holistisk, mener jeg, ved dit nærvær at stoppe op tænke over. At når en kunde træder ind på min skønhedsklinik, kommer hun her for at blive forkælet. Og så virkelig forstå hvilken type kunde har jeg foran mig. Være bevidst om, at skønhed ikke kun handler om at sælge endnu en ny rynkecreme fra dit sortiment.
Men at du tænker over hvordan kan jeg differencere mig mere holistisk. Mange af dine kunder er stressede og kommer sandsynligvis for få oplevelsen af afslapning og velvære. Noget de sandsynligvis ikke når i en stresset hverdag. Og i den grad et stigende problem. Din lille oase af velvære er din kundes sted her og nu.
Sand indre skønhed handler om at kroppen og sindet er i balance. Er det muligt, at du kan indføre små holistiske body mind øvelser, så din kunde mærker kroppen ved at være bevidst nærværende. Så du inspirerer din kunde til selvhjælp. Du behøver ikke være ejer af et stort SPA for at differencerne dig fra dine konkurrenter.
Tænk over hvor du har mulighed for at gøre en forskel?
Jeg finder selv stor inspiration ved at passe på min krop, men også være bevidst nærværende i mit hoved. Derfor handler skønhed for mig, også om kroppen og sindet.